Blogg

Meditation över Gandhis liv som också handlar om vår tid

Operacirkus? Självklart blir det bra när de två storheterna Folkoperan och Cirkus Cirkör möts. När jag i helgen äntligen fick se deras uppsättning av Philip Glass opera ”Satyagraha” är det sommarvärme i huvudstaden och likväl, en helt fullsatt salong.

Philip Glass snart 40-åriga opera ”Satyagraha” har på Folkoperan i Stockholm blivit en publiksuccé. Just nu ges den för tredje året, efter sin premiär under 2016.

Glass opera är mer en meditation än ett kronologiskt drama över Gandhis liv, hans betydelse och olika starka ställningstaganden. Glass väljer ut ett par nyckelscener från Gandhis år i Sydafrika runt 1900, och in i dessa händelser för han textpartier ur heliga skriften Bhagavad-Gita, skriven på sanskrit. På detta historiska indiska språk sjungs hela operan. Och det sker inte i dialogform, utan i form av tankar och visdomsord.

I programmet säger dramaturgen Magnus Lindman så här om detta drag av Glass: ”Det är ett sätt att komma bort från ordets förnuftsdrivna karaktär och den moderna, ska vi säga västerländska, människans krav på att hela tiden förstå.”

Men Folkoperan hjälper oss i publiken att förstå lite mer av skeendet genom att på scenen projicera korta informationstexter om de händelser vi får bevittna. Det är bra, för det ger oss ingångar in i en historia vi inte kan på våra tio fingrar. Och det förtar inte den mystik och helhetsupplevelse som jag tror Glass främst vill förmedla, ett tillstånd där känslan väger tyngre än tanken.

Glass välkända upprepande tongångar (minimalismen) är som att titta på vågor, det som först känns som exakta upprepningar rymmer små förskjutningar. Det är magiskt elegant, och ger en kraftfull effekt. Efterhand sugs jag alltmer in i tempot, som trots ofta dramatiska handlingar nästan aldrig är dramatisk.

Musiken är som Gandhis teorier; med icke-våld ska vi besegra våld, med lugn ska vi vinna över hetsen, med positiva tankar ska vi segra över ondskan och orättvisorna.

(Foto: Markus Gårder)

Vid sin sida hade Gandhis flera betydelsefulla medmänniskor, och det är drabbande att förstå hur de alla bidrar på olika sätt. Ett avgörande steg var också när de i sin egenskapade tidning lyckades sprida sina kunskaper och åsikter. Väcka opinion.

Än mer drabbande är det att inse hur den kamp som fördes för indiernas rättigheter i Sydafrika för över 100 år sedan samtidigt är en berättelse om våra egna dagar, där pass fortfarande är en nyckel till ett erkännande och en acceptans. Då, i dag – olika kulturer och språk och tider och platser – men än är inte alla människor välkomna i våra samhällen, många hotas av utvisning eller till gömda liv i fattigdom.

Cirkusartisterna jämte operaartisterna är en mycket lyckad kombi! Mötet förstärker hela handlingen, skapar en särskild nerv och visar med fysisk tydlighet hur oerhört svårt det är att i livet tvingas balansera på en lina eller vilka krafter som krävs för att vinna en maktkamp. Och hur centralt det är att söka och, förhoppningsvis, finna en väl fungerande balans.

”Satyagraha” är sanskrit och var den linje Gandhi ville vandra, sanningens väg. Samma väg söker Glass opera, och är därför kompromisslös i den strävan.

Det krävs både skicklighet och tålamod att framföra det här verket, kunskaper som sångarna och musikerna på Folkoperan har på ett övertygande vis.

 

Den här tredje spelperioden av ”Satyagraha” är kort och pågår mellan 18 till 29 maj. Men än fler föreställningar väntar, först med ett gästspel på Copenhagen Opera Festival den 11-12 augusti, därefter än mer västerut då man i höst ska gästspela på BAM (Brooklyn Academy of Music) i New York den 31 oktober-4 november då det är dags för den stora festivalen Next Wave Festival. (En sidopoäng är att det var under just den här festivalen som Philip Glass opera ”Satyagraha” hade sin USA-premiär, nämligen 1981.)

(Foto: Markus Gårder)

Info: Operan ”Satyagraha” är av Philip Glass, med libretto av Glass och Constance de Jong. På Folkoperan ges den i samarbete med Cirkus Cirkör. För regin står Tilde Björfors, scenografi & kostym: Dan Potra.

I rollerna ses: Gandhi: Leif Aruhn-Solén, Miss Schlesen: Lisa Carlioth, Mrs Naidoo: Hanna Fritzon, Kasturbai/Mrs Alexander: Karolina Blixt, Mr Kallenbach/ Arjuna: Lars Johansson Brissman, Parsi Rustomji/Krishna: Lars Arvidson.

Cirkusartister: Aino Ihanainen, Alexander Weibel Weibel, Oscar Karlsson, Magnus Björu, Sarah Lett.

Kör och orkester, under ledning av dirigent Matthew Wood.

Spelperioder: Folkoperan i Stockholm; 18 – 29 maj,

Köpenhamn, Copenhagen Opera Festival (på Folketeatret); 11-12 augusti 2018, samt 

New York City; BAM – The Harvey Theater, som en del av The Next wave festival 2018; 31 okt – 4 november 2018.