Blogg

Vart har alla ”peruanska” panflöjtsspelare tagit vägen?

En fråga dök upp i och med Dana Dragomirs stundande konsert i Degeberga: vart har alla ”peruanska” panflöjtsspelare tagit vägen? Var de ens på Kiviks marknad?

På 90-talet, eller om det var 00-talet – eller kanske båda – så var de, fjädrarna, blåsinstrumenten och förstärkarna ungefär överallt. I varje liten ort hördes någon gång Celine Dion-covers ljuda genom blåsrören.

En följdfråga är förstås varifrån de kom, alla dessa panflöjtsband – reste de verkligen hela vägen från Sydamerika till Sverige för att stå på torg i valfri stad iklädda ponchos och fjäderskrud?

Panflöjten har fått sitt namn från halvguden Pan som sades fördriva tiden i skogen med att spela på sin flöjt ock skrämma folk. Pan kunde så att säga orsaka panik.

Många fick panik av panflöjtsspelaren, medan andra avgudade halvgudsintrumentet. Mozarts Papageno spelar panflöjt och förtrollar operapubliken (samt ångrar sig om att ta sitt eget liv).

Underbarnet Jacob Mühlrad (född 91) har gjort musik till hiphop-stjärnan Silvana Imam och kallats för en av världens mest lovande kompositörer. Han har också inspirerats av guden Pan och försökt få cellon att låta som en panflöjt i Carnegie Hall. Den som bara lyssnar till stycket ”Pan” kan knappt höra skillnad på cello och flöjt. 

Men vad gör de peruanska (om de nu kom därifrån?) panflöjtsspelarna idag? Naturligtvis blev det svårt att sälja sin musik i cd-format och även att få pengar i hatten då allt färre går runt med slantar och sedlar. Kanske bidrog också de, i många fall rumänska, EU-medborgarna som reste till Sverige för att försöka tigga ihop pengar, till att panflöjtsspelarna minskade i antal.
Hör man en gatumusikant idag är det inte sällan en dragspelare. Då Rumäniens nationalinstrument är panflöjt (nai) är det ändå märkligt att det så abrupt försvunnit ur svenskens gatuljudsbild.


Den som lyssnar noga
kan dock höra panflöjten i Justin Biebers ”What do you mean” liksom i då och då i tropical house-genren. Det skrev SVT Kulturnytt om och intervjuade samtidigt Dragomir som inte gillade när panflöjt-soundet blev för syntetiskt.